Érdekességek, tanácsok

A hosszú életű akkumulátor titkai

Akkumulátorunk élettartamát sok tényező befolyásolja, melyhez mi is hozzájárulhatunk néhány egyszerű szabály betartásával.

Akkumulátor

Az életkor meghosszabbításának érdekében sok olyan apróság van amire, ha odafigyelünk akkor akár 5-6 évig néha még ennél is tovább élvezhetjük járművünk biztos indítását. Fontos, hogy időközönként ellenőriztessük le az autónk töltését, mivel annak meghibásodása bármikor bekövetkezhet és ez már csak akkor derül ki, ha már baj van az akkuval. A megfelelő töltés nélkül akkumulátorunk nem nyeri vissza a belőle kivett energiát és ez merüléshez vezethet. A merült akkumulátor rohamosan veszíthet az élettartamából mivel feszültség hiányában olyan kémiai reakciók indulnak meg melyek elősegítik a lemezek szulfátosodását és idő előtt használhatatlanná válhat az akkunk. Érdemes néha leellenőrizni, hogy az akku nyugalmi kapocsfeszültsége ne essen 12,4V alá. Ha ezt az értéket eléri akkor érdemes feltöltenünk azt.

Fontos, ha sokszor megyünk rövid távokat a járművel akkor időközönként az akkut szintén fel kell tölteni. Ennek az oka az, hogy az indítással kivett feszültség visszatöltéséhez 15-20 Km megtétele szükséges és ennek hiányában hiába megfelelő az autónk állapota az akku ugyan úgy folyamatosan merül és az élettartam csökken.

Néhány apró lépés megtételével sokat tehetünk azért, hogy ne kelljen felesleges költségekbe vernünk magunk egy esetleges új akku vásárlásával.

Hogyan cseréljünk akkumulátort házilag?

Az akku cseréje szakember nélkül, otthoni körülmények között is elvégezhető, mindössze néhány dologra kell figyelnünk.

Akkumulátor

Fontos, mielőtt nekiállunk az akkumulátor cseréjéhez, mindig győződjünk meg róla, hogy az autó kulcsát kivettük az autóból. Ez azért fontos, mert a központi zár bezáródhat a csere folyamán és ez kellemetlen helyzetet eredményezhet.

 

 

A csere lépései:

 

  • Először mindig a negatív (-) sarut szereljük le az akkumulátorról. Fontos, mivel ezzel a vezetékkel vagyunk elsősorban kapcsolatban az akkumulátorral. Ha a pozitív (+) sarut szereljük le először, és az a motortérben lévő fém alkatrészekhez ér, zárlatot okozhat az autó más alkatrészeiben ami meghibásodáshoz vezethet.

  • Majd vegyük le a pozitív (+) sarut is.

  • Vegyük le az akku lefogatásául szolgáló biztosító lemezt (általában az akku alját fogja) aminek a csavarját egy 13-as dugókulccsal tudunk lazítani (Ázsiai típusoknál 12-es dugókulcs szükséges). Ha az akku felül van lefogatva akkor a lefogató pálcák csavarjait egy 10-es kulcs segítségével távolíthatjuk el.

  • Vegyik ki a rossz akkut és azonos pozícióban tegyük be az új akkumulátort.

  • Fogassuk le az akkut a motortérbe.

  • Majd rögzítsük először a pozitív (+) sarut és utoljára a negatív (-) sarut. Szerelés előtt érdemes a sarukat megtisztítani a megfelelő csatlakozás érdekében. Ha van rá lehetőségünk kenjük be a kivezetéseket zsírral, hogy elkerülhessük azok kifehéredését.

Ha nem biztos a dolgában, a cserét mindenképp bízza gyakorlott szakemberre. A nálunk vásárolt akkumulátorokat díjmentesen kicseréjük járművében.

Motorakkumulátorok téli karbantartása

A motorozási szezon végeztével nem elég csak letámasztanunk a járművet. Ahhoz, hogy az akkumulátor működőképesen várja a következő szezont, megfelelően gondoskodnunk kell róla.

Motor akkumulátor

 A motorkerékpárunk akkujának téli tárolásának a legtökéletesebb környezet a 0-10 ⁰C. Ha a motorunk ilyen garázsban található akkor nem szükséges az akkumulátor kiszerelése. Ha 0 ⁰C alatti helyen van akkor az akkut a megfelelő helyre kell elhelyezni. Nagyon meleg lakásban sem érdemes tárolni, mivel a meleg sem tesz jót az akkunak (viszont jobb, mintha a mínuszban dekkol). 

A legfontosabb, hogy az akkumulátor nyugalmi kapocsfeszültsége ne menjen 12,4 V alá mivel így a már előző cikkben olvasottaknak megfelelően az akkumulátor elkezd szulfátosodni ami akár ősztől tavaszig időszakban az akku végzetes meghibásodásához vezethet. Érdemes egy erre a feladatra alkalmas akkutöltőt beszereznünk. 

Autó töltőt nem szabad használni motor akkunál mivel 1-2 A-nál többel nem szabad azt tölteni. Az okosabb töltőket akár egész télen is fent hagyhatjuk az akkun, mivel az csak akkor tölt rá, ha már merülni kezd (úgynevezett végtelenített ciklusba vált feltöltés után). Egyszerűbb automata töltőkkel viszont 2-3 hetente érdemes feltölteni, így tavasszal biztosan indítani fog a motorunk.

Ha olyan kérdes lenne, amelyre nem kapott választ, forduljon hozzánk bizalommal!